lördag 14 augusti 2010

Blomkålsfrestelse med Kassler

I förra veckan någon gång - minns ej när - så gjorde jag denna härliga gratäng. Receptet är hämtat från Kokaihop.se - äter du LCHF så sök på LCHF så hittar du massa finfina recept.



Blomkålsfrestelse med Kassler

1 st Stort blomkålshuvud
1 st Gul lök
0,5 st Purjolök
500 g Kassler
3 dl Grädde
2 dl Riven ost
Svartpeppar
Smör till stekning av löken

Sätt ugnen på 250 grader.
Skala och skiva löken (jag hackade den dock), ansa och strimla purjon. Stek löken tills den mjuknar men inte tar färg (jag vet inte om de menar bara den gula löken eller båda, troligtvis båda så jag stekte båda).
Putsa blomkålen och dela den i två halvor. Skiva den ena halvan 0,5 sm tunt och lägg skivorna i botten på en smord ugnsfastform (jättesvårt att skiva blomkål tycker jag). Peppra.
Strimla kasslern och lägg ovanpå blomkålen i formen. Fördela den stekta löken över kasslern. Strö på hälften av den rivna osten.
Skivan nu den andra halvan blomkål och lägg överst. Peppra och slå på grädden. Strö över resten av den rivna osten.
Ställ in formen i ugnen i ca 40 min, tills den fått fin färg och blomkålen blivit mjuk.

Servera ihop med en grönsallad.

Super mumsig var den! Rekommenderas varmt :D Här finner du orginalreceptet, dess upphovsman/kvinna samt får se fler bilder på rätten.

/Tootsie

Inga kommentarer: