måndag 2 augusti 2010

Sömn

Ja, jag fortsätter snurra runt på nätet i min jakt på LCHF-kunskap. Idag hittade jag detta inlägg och jag har sett fler små texter om ämnet sömn och stress = fetma/övervikt. Texten stämmer inte in just på mig men jag borde inte bli förvånad om att sömn/stress leder till fetma/övervikt. Jag blir psykiskt dålig, närapå deprimerande låg, vid för mycket stress - en av anledningarna till att jag sumpade min LCHF-kost i våras när majmånad kom. Det var en väldigt stressig månad för mig. Och min sömnkultur skulle ju klart kunna förbättras.

Idagsläget så jobbar jag hemifrån, driver en liten hobbybutik via nätet, och även om jag verkligen trivs med att vara min egen 'chef' så är det sååååå lätt att bara dra fötterna efter sig medans man väntar på att nästa order ska trilla in. Inget som kan göra mig rik direkt... i dagsläget :D Så allt för ofta händer det att jag som är en nattmänniska sitter uppe nästan tills solen går upp och maken gör sig klar för att sticka iväg till sitt jobb - och då går i säng själv! Och så sover man bort den vackra dagen som man kunde ha spenderat så mycket effektivare.

Ska väl sägas att när jag sover så sover jag oftast bra, men kroppen mår inte bra av detta, jag mår inte bra av detta och lik förbannat så gör jag det gång på gång! En annan sak är också att går jag och lägger mig på kvällen kan det dröja ett par timmar ibland innan jag väl somnar - vilket då har fått mig att hävda att jag har svårt att sova, vilket ju egentligen inte stämmer helt. När jag lägger mig på morgonen så somnar jag oftast inom loppet av en halvtimme - men då är jag så trött, så trött att det är väl inte så konstigt. Lägger jag mig på kvällen är hjärnan fortfarande relativt aktiv, det är den sällan när jag lägger mig på morgonen.

Ja, verkligen en ond cirkel. På det här sättet har jag ju inga riktigt fasta dagsrutiner att tala om. Så jag måste lyckas med det, måste lyckas med att ändra min sömnkultur - annars kan jag inte lyckas med LCHF och min viktnedgång!

/Tootsie

Inga kommentarer: